Meer omzet? Creëer fans!

Verhoog uw omzet door meer fans te creëren – drie manieren uitgelegd

 

Op zoek naar nieuwe klanten? Dan kunt u allerlei marketing- en salesmethoden inzetten. Maar om het gewenste resultaat te bereiken, heeft u vaak een behoorlijk lange adem nodig. Minstens zo belangrijk is het om ervoor te zorgen dat uw huidige klanten veranderen in fans. Want klanten die uw organisatie bij anderen aanbevelen, zijn de beste én de meest effectieve manieren van reclame maken.

 

 

Twee scenario’s ter illustratie:

Scenario 1: Uw vriend Klaas is schilder. Na afloop van een schilderklus plaatst hij een bericht op Facebook, waarin hij vertelt dat hij trots is op het werk. Een paar van zijn goede vrienden geven het bericht een like – en daar blijft het bij.

Scenario 2: U heeft uw huis laten schilderen door Klaas en u bent zeer tevreden. Op Facebook vertelt u hoe blij u bent met het resultaat. U adviseert anderen om Klaas ook in te schakelen als ze op zoek zijn naar een vakkundige schilder. Het effect: uw bericht krijgt twee, drie, misschien wel vier keer zoveel likes als het bericht van Klaas.

 

 

Groter gunningseffect

Hoe komt dit? De kracht van het tweede bericht zit ‘m in het feit dat het geen commerciële boodschap is. Een verhaal van een tevreden klant zorgt voor een gunningseffect dat vele malen groter is dan een commercieel bericht. Kortom: Als het lukt om van klanten fans te maken, kan dat uw verkoop een enorme boost geven. Bedrijven met veel fans groeien namelijk 2,6 maal sneller dan het gemiddelde.

 

 

Maar hoe doe je dat nou eigenlijk, fans maken van je klanten? In essentie gaat het erom dat de klant keer op keer een ideale klantreis beleeft. Drie manieren om dat voor elkaar te krijgen.

 

  • Overtref de verwachtingen van de klant
    Blijf de klant verrassen tijdens die ‘customer journey’, van begin tot eind. Doe het werk niet ‘gewoon goed’, maar ‘extra goed’. Lever niet alleen een uitmuntende service, maar denk ook aan nevenfactoren zoals vriendelijkheid en empathie, die minstens zo belangrijk zijn. Bepaal vaste momenten waarop u de mogelijkheid heeft om de klant te verrassen. Zo verzekert u zich ervan dat u dit voor iedere klant kunt doen. En zorg ervoor dat u de klant begrijpt. Immers: alleen als u weet welke verwachtingen de klant heeft, kunt u deze overtreffen.

 

 

  • Durf te vragen
    Vraag de klant na een tijdje of hij tevreden was met de dienstverlening. En vraag ook of hij uw organisatie zou willen aanbevelen bij anderen. Wanneer u zijn verwachtingen heeft overtroffen, zal hij dit waarschijnlijk graag willen doen. En beveelt hij uw bedrijf bij iemand aan, zorg dan voor een leuke attentie of een aantrekkelijk voordeel. Zo verandert u tevreden klanten in ambassadeurs voor uw organisatie. Als u dit op de juiste manier uitvraagt en vastlegt heeft u meteen ook een goede Net Promoter Score (NPS-meting) die laat zien hoe goed u het doet.

 

 

  • Zorg voor regelmatig en relevant contact
    Verlies uw klanten ook na verloop van tijd niet uit het oog, maar zorg voor regelmatig klantcontact. Met een e-mailing, ‘service call’ of WhatsApp-berichtje bijvoorbeeld, waarmee u vrij eenvoudig op het netvlies van uw klant kunt blijven. Let er wel op dat uw boodschap altijd relevant en persoonlijk is.

 

 

Maak fans van uw klanten!

Wilt u meer weten over hoe u van uw klanten fans kunt maken? Wij helpen uw organisatie graag verder in dit hele proces.

Bel Mij

Zie ook: